Liefhebbers van historische voertuigen hebben een ruime keuze aan automusea en musea voor klassieke auto's in Duitsland. Naast tentoonstellingshuizen van bekende merken, zijn er ook privécollecties die voor het publiek toegankelijk zijn. Gepolijst plaatwerk en glimmend chroom. Het ruikt naar leer en autobanden. Zodra je een automuseum binnenloopt, betovert de speciale sfeer de bezoekers. Droomauto's, kleine auto's, raceauto's en prototypen geven een goed overzicht van de ontwikkeling van de technologie. Naast privécollecties zoals deze, zijn er ook musea die door de fabrikanten zelf worden onderhouden. Maar als je buiten de gebaande paden wilt denken en een breder scala aan merken wilt ervaren, vind je wat je zoekt in privémusea. Hier zijn kort 16 belangrijke automusea in Duitsland:
NSU, DKW, Horch en Wanderer - in dit museum kun je ontdekken hoe divers de historische wortels van het merk Audi zijn. Ook worden er veel Audi voertuigen en racewagens uit het verleden en heden tentoongesteld.
Van de eerste BMW R32-motor tot de huidige elektrische auto: auto's en motorfietsen uit 100 jaar geschiedenis van het merk vormen het middelpunt, in totaal 120 tentoonstellingen.
Van de Benz Patent-Motorwagen Nummer 1 uit 1886 tot huidige supersportauto's: een breed spectrum wordt aangeboden op 16.500 vierkante meter met 1500 voertuigen.
Van de eerste 356 tot de eerste 911, historische raceauto's en nieuwe e-modellen: Porsche voertuigen uit de afgelopen 75 jaar worden tentoongesteld.
Kever, Bulli, Golf, Passat: onder de ongeveer 130 tentoonstellingen verdeeld over ongeveer 5000 vierkante meter bevinden zich bekende modellen evenals prototypen.
De verzameling is de grootste tentoonstelling van historische voertuigen in Duitsland. 2500 tentoonstellingen, waaronder micro-mobielen, motorfietsen, fietsen en vrachtwagens, bieden een overzicht van de ontwikkeling van individuele mobiliteit.
Meer dan 260 voertuigen van meer dan 60 merken documenteren de geschiedenis van de automobiel. Het Zeithaus bevindt zich op het terrein van de Autostadt in Wolfsburg.
Ongeveer 200 Opel voertuigen en tentoonstellingen van 1946 tot de jaren 90 worden tentoongesteld - binnenkort gepresenteerd op een oppervlakte van 6500 vierkante meter.
Van de Horch met een achtcilindermotor uit 1937 tot voertuigen uit de jaren 70 - 90 jaar Duitse autogeschiedenis worden geïllustreerd met meer dan 150 auto's, motorfietsen en bestelwagens.
Van gemotoriseerde rijtuigen en auto's uit de jaren 20 tot klassiekers uit de jaren 50 en 80, mijlpalen uit de Duitse autogeschiedenis worden hier ook verzameld.
De privécollectie nabij Karlsruhe is een kleurrijke verzameling van ongeveer 140 auto's, 170 motorfietsen en tweewielers, evenals tractoren en brandweerwagens. Ook tentoongesteld: bijna vergeten merken zoals Münch en Maico.
Elk autotijdperk wordt uitgelicht, met een focus op voertuigen uit de jaren 30 tot het economische wonder. Ook zijn er exotische merken zoals Iso Rivolta en Bizzarrini vertegenwoordigd, evenals landbouwmachines, tractoren en stoommachines. Het oudste voertuig is een Franse Panhard & Levassor uit 1897.
Van kurkvervangende producent tot autofabrikant, de geschiedenis van de Japanse fabrikant Mazda wordt gedocumenteerd.
75 modellen uit de afgelopen 50 jaar staan geparkeerd in een voormalige tennishal op het terrein van Toyota Duitsland. Hiermee is het een van de grootste Toyota-collecties buiten Japan.
Met 150 tentoonstellingen biedt het museum een overzicht van de autotechnologie van de afgelopen 120 jaar. 20 "Le Mans" raceauto's illustreren momenteel de geschiedenis van de beroemde uithoudingsrace in een speciale tentoonstelling.
De focus ligt op sportauto's en formule 1 racers, Amerikaanse auto's en Maybach-modellen; ook motorfietsen, bedrijfsvoertuigen, vliegtuigen, schepen en locomotieven worden tentoongesteld.